
دستورالعمل تبعی بخشنامه مزد ۱۴۰۳ در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
دستهبندی
بخشنامههای مزدی وزارت کار
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۲/۲۷ ۱۲:۰۷
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این دستورالعمل نحوه اجرای افزایش مزد سال ۱۴۰۳ را برای کارگران کارمزدی (دائم یا موقت) توضیح میدهد: نرخهای کارمزدی و بخش ثابت مزد آنها باید ۲۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش یابد و اگر نرخ کارمزدی درصدی از بخش ثابت باشد، فقط همان بخش ثابت افزایش مییابد. علاوه بر این، به بخش ثابت مزد روزانه ۲۳۰۲۶ ریال دیگر هم اضافه میشود، یا اگر کارگر بخش ثابت نداشته باشد همین مبلغ بهطور ثابت برایش برقرار میشود. اگر مجموع دریافتی کارگر از ۲۳۸۸۷۲۸ ریال در روز کمتر شود، همین مبلغ ملاک محاسبه خواهد بود، و کارگران کارمزدی نیز مانند سایرین مشمول دریافت مزد سنوات هستند.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1402/12/29
دستور العمل نحوه اجرای مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۸ شورای عالی کار در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت
در اجرای بند ۶ بخشنامه شماره ۲۷۶۷۱۶ مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۹ وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی موضوع مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۸ شورای عالی کار بدینوسیله نحوه اجرای بخشنامه مذکور را در مورد کارگران کارمزدی اعلام می نماید:
۱- نحوه اعمال ۲۲ درصد افزایش بند ۱ بخشنامه
نرخ های کارمزدی در سال ۱۴۰۳) به نسبت آخرین کارمزد در سال ۱۴۰۲) در مورد کارگران کارمزدی اعم از موقت یا دائم به ماخذ ۲۲ درصد افزایش می یابند. در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد علاوه بر کارمزد باشند، این بخش نیز بایستی ۲۲ درصد افزایش یابد.
تبصره: چنانچه نرخ یا ملاکهای کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند در این صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول ۲۲ درصد افزایش خواهد گردید. زیرا با این عمل نرخ با ملاک های کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خود بخود دستخوش افزایش خواهد شد.
تبصره: در صورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت افزایش مزد کمتر از ۲۳۸۸۷۲۸ ریال در روز گردد، ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزدی همان ۲۳۸۸۷۲۸ ریال خواهد بود.
۲- چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت موضوع بند ۱ بخشنامه
علاوه بر افزایش ۲۲ درصد بر روی قسمت ثابت مزد قسمت مذکور در سال ۱۴۰۳ روزانه ۲۳۰۰۲۶ ریال دیگر نیز افزایش خواهد یافت و در صورتی که کارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال ۱۴۰۳ روزانه ۲۳۰۰۲۶ ریال در اجرای مصوبه شورای عالی کار به صورت ثابت در مورد آنان برقرار خواهد گردید.
تبصره: در صورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغیر مزد کمتر از ۲۳۸۸۷۲۸ ریال در روز گردد، ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزد همان ۲۳۸۸۷۲۸ ریال خواهد بود .
۳- اعطای مزد سنوات
علاوه بر افزایش کارمزد کارگران کارمزدی نیز بر حسب آن که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند یا خیر، حسب مورد و مطابق دستور العملهای ذی ربط از پایه سنواتی موضوع بند ۲ بخشنامه شماره ۲۷۶۷۱۶ مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۹ وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار خواهند شد.
احمد غریوی
مدیر کل روابط کار جبران خدمت و بیمه بیکاری
بخشنامههای مرتبط
بخشنامه تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۳
276716۱۴۰۲/۱۲/۲۹دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۱۴۰۳٫۱۲٫۲۵ شورای عالی کار در مورد کار...
231858۱۴۰۳/۱۲/۲۸دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه 1401/12/29 شورای عالی کار در مورد کارگران ...
124۱۴۰۲/۰۱/۰۵دستورالعمل تبعی بخشنامه مزد ۱۴۰۳ در مورد کارگاه های دارای طرح طبقه بند...
276753۱۴۰۲/۱۲/۲۹مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۵ کارگران
341۱۴۰۴/۱۲/۲۴بخشنامه مزد 1404 و دستورالعملها
231856۱۴۰۳/۱۲/۲۸
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 276716 | ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ | بخشنامه تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۳ |
| 231858 | ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ | دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۱۴۰۳٫۱۲٫۲۵ شورای عالی کار در مورد کار... |
| 124 | ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ | دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه 1401/12/29 شورای عالی کار در مورد کارگران ... |
| 276753 | ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ | دستورالعمل تبعی بخشنامه مزد ۱۴۰۳ در مورد کارگاه های دارای طرح طبقه بند... |
| 341 | ۱۴۰۴/۱۲/۲۴ | مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۵ کارگران |
| 231856 | ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ | بخشنامه مزد 1404 و دستورالعملها |
