وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

اطلاع رسانی در خصوص مزایای تسریع در اقدامات مربوط به صورتحساب‌های فروش

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : معتبر است
  • دسته بندی ها : بخشنامه های مالیاتی

  • تاریخ بخشنامه : ۱۴۰۲/۱۲/۲۶

  • 268-90078 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره: ۲۶۸/۹۰۰۷۸/د
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
موضوع: اطلاع رسانی در خصوص مزایای تسریع در اقدامات مربوط به صورتحساب‌های فروش
با عنایت به مفاد ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مشمولین عضو سامانه مودیان موظفند اظهار نامه پیش فرض ارزش افزوده دوره چهارم سال ۱۴۰۲ را که توسط سازمان امور مالیاتی کشور و با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مودیان تهیه شده را بر اساس اطلاعات خارج از سامانه تکمیل و مسترد نمایند؛ با توجه به فرصت ۲۱ روزه صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه مودیان فروشندگان محترم قبل از اقدام به تکمیل فرم اظهارنامه و مسترد نمودن آن، ضروری است جهت بهره مندی از مواهب و مزایای قانون نکات ذیل را مد نظر قرار دهند:
*صورتحسابهای الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان با رعایت ماده ۹ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مورد قبول بوده و قابل رسیدگی نمیباشند. بدیهی است صورتحساب های خارج از سامانه مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت.
*فروشنده پس از ثبت صورتحسابهای فروش با اطمینان بیشتری میتواند نسبت به تکمیل اطلاعات خارج از سامانه خود اقدام و اظهارنامه تکمیل شده را مسترد نماید لذا تسریع در ثبت صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان، امری ضروری است.
*با توجه به فرصت ۲۱ روزه فوق الذکر و نیز مهلت ۳۰ روزه خریدار برای واکنش به صورتحساب، اگر صورتحساب فروش صادره توسط فروشنده بصورت نسیه یا نقد نسیه باشد و خریدار صورتحساب را تأیید نکند، فروش نقدی محسوب میشود. در صورت عدم تأیید صورتحساب تا ۱۴۰۳/۰۱/۳۱، فروشنده نه تنها به اندازه کل مبلغ صورتحساب مشمول مالیات و عوارض فروش در دوره صدور صورتحساب خواهد شد بلکه به همین اندازه از حد مجاز موضوع ماده ۶ دوره جاری وی کسر خواهد شد. لذا ضروری است نسبت به ترغیب خریداران در خصوص تایید سریع تر صورتحسابهای فروش نسیه و نقد نسیه اقدام شود.
*در صورتیکه فروشنده در نقش حق العملکار مبادرت به صدور صورتحساب فروش نماید تا زمانیکه ثبت در سامانه مودیان را به تاخیر انداخته و آمر نیز صورتحساب را تایید ننماید فروش انجام شده به عنوان فروش حق العمكار محاسبه گردیده و موجب کسر از حد مجاز حق العمکار میشود لذا ضروری است در ثبت صورتحساب های فروش حق العمل کاری و ترغیب آمران برای واکنش سریع تر به آنها اقدام شود.
مهدی موحدی بکنظر
رئیس مرکز تنظیم مقررات،نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0