
اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلتهای تولید داخل یا وارداتی موضوع مواد (28)، (29) و (30) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400
معتبر
تاریخ بخشنامه
۱۴۰۰/۱۰/۲۵
دستهبندی
بخشنامههای مالیاتی
وضعیت سند
معتبر
آخرین بروزرسانی
۱۴۰۳/۱۲/۱۳ ۱۰:۲۹
تحلیل این بخشنامه با راوینکس
خلاصه کاربردی راوینکس
این بخشنامه به دلیل لازمالاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۰، مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل و انتقال خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلتهای تولید داخل و وارداتی را بر اساس جداول بخشنامههای قبلی (۹۹/۷۰ و ۱۴۰۰/۰۹) و پیوستهای جدید تعیین میکند. نرخ مالیات نقل و انتقال برای این وسایل نقلیه از تاریخ اجرای قانون جدید دو درصد اعلام شده است.
متن کامل بخشنامه
تاریخ: 1400/10/25
موضوع: اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلتهای تولید داخل یا وارداتی موضوع مواد (28)، و (30) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400
با عنایت به لازم الاجرا شدن مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02 از تاریخ [1]1400/10/10 و در اجرای موضوع مواد (28) و (30) قانون یاد شده که طی آن، انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت های تولید داخل یا وارداتی مشمول مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل و انتقال (به استثنای ماشین های راه سازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها) شده اند
مقرر می دارد:
1- مأخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال انواع خودرو به استثناء ماشین های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها بر اساس مأخذ تعیین و ابلاغ شده طبق جدول (1) موضوع بخشنامه شماره 200/99/70 مورخ 1399/10/14 (خودروهای تولید داخل) و جدول (2) موضوع بخشنامه شماره 200/1400/09 مورخ 1400/02/21 (خودروهای وارداتی) می باشد و برای انواع موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی به شرح جداول 5 و 6 پیوست این بخشنامه می باشد.
لازم به ذکر است بر اساس ماده 30 قانون مذکور، نرخ مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت وارداتی از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، (2%) می باشد.
2- مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالانه موضوع مواد یاد شده برای خودروهای سواری و وانت دوکابین تولید داخل بر مبنای مأخذهای مندرج در جدول (3) پیوست بخشنامه شماره 200/99/70 مورخ 1399/10/14 و برای خودروهای سواری و وانت دوکابین وارداتی برمبنای مأخذهای مندرج در جدول (4) پیوست بخشنامه شماره 200/1400/09 مورخ 1400/02/21 و با رعایت مفاد تبصره های (1) الی (4) ماده 28 قانون مذکور (در خصوص مالیات و عوارض شماره گذاری) ، محاسبه شود.
3- مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالانه سایر انواع خودروها و موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی که بر اساس قانون مارالذکر، مشمول مالیات و عوارض مزبور شده اند، با رعایت تبصره های (1) الی (4) ماده 28 قانون صدرالاشاره (در خصوص مالیات و عوارض شماره گذاری) ، بر مبنای مأخذهای مندرج در جداول (1) ، (2) ، (3) و (4) پیوست این بخشنامه محاسبه گردد.
شایان ذکر است، فایل الکترونیکی پیوست این بخشنامه، در Ftp استان و سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.vat.ir در بخش اطلاعیه ها و بخشنامه ها و هم چنین پورتال سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.Intamedia.ir در قسمت پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی قابل دسترس می باشد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مواد قانونی مرتبط
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 30 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ت مالیات نقل و انتقال وسائط نقلیه ماده ۳۰ نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به اس...
- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
ماده 28 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ب مالیات و عوارض شمارهگذاری وسائط نقلیه ماده ۲۸ شمارهگذاری انواع خودروهای سبک و سنگی...
- قانون مالیات های مستقیم
ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم ماده 17- اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال مییابد، به شرح...
| نام قانون | شرح ماده |
|---|---|
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 30 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ت مالیات نقل و انتقال وسائط نقلیه ماده ۳۰ نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به اس... |
| قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده | ماده 28 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ب مالیات و عوارض شمارهگذاری وسائط نقلیه ماده ۲۸ شمارهگذاری انواع خودروهای سبک و سنگی... |
| قانون مالیات های مستقیم | ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم ماده 17- اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال مییابد، به شرح... |
بخشنامههای مرتبط
اصلاح بخشنامه شماره 200/99/70 مورخ 1399/10/14 موضوع اعلام بهای فروش ان...
200-1400-9۱۴۰۰/۰۲/۲۱اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ور...
200-99-70۱۳۹۹/۱۰/۱۴اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نق...
200-85753۱۴۰۴/۱۰/۳۰اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نق...
200-1402-22۱۴۰۲/۱۰/۳۰اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری عوارض سالانه و مالیات نقل...
200-1403-45۱۴۰۳/۱۰/۳۰اعلام مأخذ اصلاح شده محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری عوارض سالانه و ...
200-1404-26۱۴۰۴/۰۲/۲۱
| شماره بخشنامه | تاریخ انتشار | عنوان بخشنامه |
|---|---|---|
| 200-1400-9 | ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ | اصلاح بخشنامه شماره 200/99/70 مورخ 1399/10/14 موضوع اعلام بهای فروش ان... |
| 200-99-70 | ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ | اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ور... |
| 200-85753 | ۱۴۰۴/۱۰/۳۰ | اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نق... |
| 200-1402-22 | ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ | اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شمارهگذاری، عوارض سالانه و مالیات نق... |
| 200-1403-45 | ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ | اعلام مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری عوارض سالانه و مالیات نقل... |
| 200-1404-26 | ۱۴۰۴/۰۲/۲۱ | اعلام مأخذ اصلاح شده محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری عوارض سالانه و ... |


